VASTAVOIMIEN HARMONIA – HAASTATTELUSSA ITERUM NATA

Monessa mukana olleen Jesse Heikkisen Iterum Nata liikkuu sujuvasti muun muassa folkin, black metalin ja goottisävyjen maailmassa. Kaiken taustalta löytyy elintärkeä tarve musiikin luomiselle.

From the Infinite Light on Iterum Natan raskainta materiaalia. Oliko kyseessä tietoinen ratkaisu? 

– Suurin osa biiseistä oli rumpuja vaille nauhoitettu, kun tein päätöksen julkaista ne Iterum Natan nimellä. Alun perin testailin nauhalle uuden kitarani soundeja. Jossain vaiheessa innostuin nauhoittamaan näiden testien päälle akustisia kitaroita, syntetisaattoreita, mellotronia sekä bassoa ja huomasin, että materiaali alkoi olla julkaisukelpoista, Jesse Heikkinen kertoo. 

– Loistavat bassoraidat ja 12-kielisen kitaran sekoittaminen tremolopikkaukseen synnytti kuvan täysin uudesta genrestä, ja materiaali oli pakko saada ulos. Päätin tehdä vielä muutaman perinteisemmän Iterum Nata -kappaleen. Hyvä niin, sillä nyt tuntuu, että uudistettu versio yhtyeestä on täydellinen uudestisyntymä Trench of Lonelinessin [2023] jälkeen. 

Lainasit uuden albumin konseptin ilmeisesti kabbalasta? 

– Tämä on teemalevy, joka kertoo pimeyden ja kuoleman synnystä – tarinan siitä, että harmonia vaatii aina vastavoimia. Kabbalasta on lainattu ajatus, että alussa on ollut vain liikkumaton rajaton valo, joka on tullut tietoiseksi ja synnyttänyt pimeyden peilikuvakseen. Pimeyden ja valon tanssi synnyttää elämän, mutta elämä tarvitsee vastavoimakseen kuoleman. Albumin ”päähenkilö” antautuu tuskallisen prosessin jälkeen pimeydelle ja syntyy uudestaan Kuolemana. 

Levyllä esiintyy mielenkiintoisia vierailijoita. Kuinka he ajautuivat mukaan? 

– Rob Coffinshaker päätyi A Darkness Withinin laulajaksi, kun ymmärsin, että biisi tarvitsee syvempiäänisen tulkitsijan. Tiesin, että Rob oli ystäväni Tuomas Rytkösen tuttu, joten kysyin häneltä yhteystiedot. Rob lähti mielellään mukaan, ja heti ensimmäinen versio lauluista oli täydellinen. 

– Puheosuuksiin halusin saada äidinkielenään englantia puhuvia ihmisiä, joilla on taustaa esoteriassa. Muusikko Matron Thorn teki levyn aloitusspiikin, ja okkulttinen kirjailija Richard Kaczynski antoi yhdessä puolisonsa kanssa äänensä Kuolemalle. 

– Rumpuja levyllä soittaa Petri Heinonen, joka osoittautui täydelliseksi valinnaksi. Hän on mukana myös kesällä tehtävillä akustisilla triokeikoilla. Soitamme Helsingissä, Turussa ja Tampereella ruotsalaisen Grift-yhtyeen kanssa. 

Onko Iterum Natalle kirjoittamasi musiikki bändeistäsi henkilökohtaisinta? 

– Ehdottomasti. Tämä musiikki heijastaa aina aikakautta, jota luomistilanteessa elän. Sanoitukset ovat äärettömän henkilökohtaisia ja välillä jopa pelottavan rehellisiä. Edellinen albumi esimerkiksi käsitteli silloisia yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteita sekä itsemurha-ajatuksia. 

– Puran Iterum Natan teksteihin paitsi ahdistusta, masennusta ja pelkotilojani myös elämänkatsomustani ja filosofisia pohdintoja. Tarkoituksenani on julkaista tämän vuoden aikana lyhytproosateos, jossa käsittelen osin samoja aiheita kuin uudella levyllä. 

Olet ollut The Abbey-, Henget-, Hexvessel- ja Kauko Röyhkä -yhteyksistä tuttuna muusikkona lähivuosina todella aktiivinen. Koetko musiikin jonkinlaisena elämäntehtävänäsi? 

– Aivan ehdottomasti! Voin sanoa varmuudella, että musiikin luominen ja esittäminen on sitä, mitä minun on tarkoitus tehdä. Mikään muu asia ei tunnu niin omalta, enkä pääse samanlaisiin flow-tiloihin muuten kuin musiikissa. 

– Ajatukseni ovat jatkuvasti musiikillisessa luomistyössä, ja uutta materiaalia tuntuu tulevan aina, kun tartun kitaraan tai koskettimiin. Valokuvaus on toinen intohimoni, mutten koe olevani siinä läheskään samalla tasolla.

Julkaistu Infernossa 2/2024.

2024-04-19T06:42:01Z dg43tfdfdgfd